سفر به نقاط خنک و دل‌انگیز در تابستان

سفر به نقاط خنک و دل‌انگیز در تابستان

1403/05/21   الهه داودی

تابستان در ایران با گرمای طاقت‌فرسای خود به سراغمان می‌آید، اما این بهانه‌ای نمی‌شود که از لذت سفر و کشف زیبایی‌های کشورمان دست بکشیم. ایران با تنوع اقلیمی و جغرافیایی بی‌نظیر خود، مقاصدی را در خود جای داده که در فصل تابستان، هوایی مطبوع و خنک دارند. در این بلاگ با دلتا همراه باشید که به معرفی چندین مقصد گردشگری خنک و دل‌انگیز در ایران می‌پردازیم که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای فرار از گرمای تابستان باشند.


جنگل‌های مازندران

  • مازندران: سرزمین جنگل‌های انبوه و دریای آرام

مازندران با سواحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه، یکی از مقاصد تابستانی پرطرفدار در ایران است. هوای معتدل و مناظر طبیعی این منطقه، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در ادامه، با برخی از جاذبه‌های معروف و خنک مازندران آشنا می‌شویم:

 

جنگل هزارجریب

منطقه هزار جریب بهشهر

منطقه هزار جریب در بهشهر یکی از بکرترین مناطق جنگلی در شمال کشور با طبیعتی بی نظیر و مناظر خیره‌کننده، مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی در تابستان است. هزارجریب با آب و هوای مطبوع و مناظر طبیعی زیبای خود، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت را به طبیعت دوستان هدیه می‌دهد.

 

آلاشت

آلاشت

آلاشت با هوای مطبوع و مناظر طبیعی زیبا، مکانی بی‌نظیر برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است. این منطقه‌ی سرسبز با آبشارها و جنگل‌هایش یکی از مقاصد جذاب تابستانی به شمار می‌رود.

 

جنگل‌های سوادکوه

سوادکوه

منطقه‌ی سوادکوه با فراوانی در پدیده‌های طبیعی مانند آبشار، دریاچه، برکه، جنگل و زیبایی‌های طبیعی و مناظر خیره‌کننده، تجربه‌ای دلپذیر از طبیعت در یک روز گرم تابستانی است. نزدیک بودن این منطقه به شهر تهران این فرصت را فراهم می‌کند که با صرف کمترین زمان، آخر هفته‌ی خود را در طبیعتی خیره‌کننده سپری کنید.

 

جنگل‌های دوهزار

جنگل دوهزار

جنگل‌های دوهزار با درختان بلند و رودخانه‌هایی که از بینشان عبور می‌کند، یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن یک روز گرم تابستانی هستند. سفر به این جنگل‌ها و لذت بردن از هوای مطبوع و طبیعت سرسبز، خاطراتی زیبا و ماندگار برایتان خواهند ساخت.

 

جنگل مازیچال

مازیچال

مازیچال، یکی از ییلاق‌های معروف در استان مازندران، با مناظر کوهستانی و هوای خنک، مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی است. دشت‌های وسیع و مراتع سرسبز این منطقه، همراه با چشم‌اندازهای زیبا و آب و هوای مطبوع، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای بازدیدکنندگان به همراه دارد.

 

https://delta4wd.com/mi_ax/Original/1403/05/491.jpg

مرداب دریوک

دریوک یکی از زیباترین مرداب‌ها در کلاردشت مازندران است. این مرداب با فضای رازآلود و محیط طبیعی اطرافش، مکان مناسبی برای استراحت و لذت بردن از آرامش طبیعت است. دریوک با مناظر طبیعی خیره‌کننده، مقصدی دلپذیر برای گذراندن یک روز تابستانی به دور از شلوغی‌های شهری است.

 

بلده

بلده

بلده با طبیعت کوهستانی و چشم‌اندازهای زیبا، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت است. این منطقه با هوای خنک و مناظر طبیعی بکر، فرصت‌های زیادی برای گردشگری و لذت بردن از طبیعت فراهم می‌آورد. بلده با جاذبه‌های طبیعی خود، گزینه‌ای مناسب برای سپری کردن تعطیلات تابستانی است.

 

چالوس

چالوس

چالوس با جنگل‌های زیبا و طبیعت کوهستانی، یکی از مقاصد پرطرفدار در مازندران است. این شهر با امکانات تفریحی خوب و مناظر طبیعی بی‌نظیر، مکانی عالی برای تفریح و استراحت در تابستان به شمار می‌آید. چالوس به دلیل نزدیکی به جنگل‌های هیرکانی و سواحل دریای خزر، گزینه‌ای عالی برای تعطیلات است.

 

تنکابن

تنکابن

تعداد جاهای دیدنی که هوای مطبوعی هم در دل تابستان داشته باشد در منطقه تنکابن به اندازه‌ای زیاد است که شاید کل تابستان را برای کشف زیبایی‌های این منطقه اختصاص دهید. جنگل‌های تنکابن با درختان بلند و در هم تنیده، آبشار‌ها و چشمه‌ها در کنار روستا‌های سرسبز مقصدی ایده‌آل برای سفر و طبیعت‌گردی در گرمای تابستان هستند. هوای دلپذیر و مناظر بی‌نظیری که در طبیعت تنکابن وجود دارد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای رفع خستگی و  احساس آرامش در روزهای گرم تابستان باشد.

 

جنگل کیاسر

کیاسر

جنگل کیاسر با پوشش گیاهی متنوع و درختان بلند، یکی از جنگل‌های زیبا در مازندران است. این منطقه با طبیعتی دست‌نخورده و فضای آرامش‌بخش، محیطی مناسب برای تفریح و استراحت در ایام تابستان را فراهم می‌آورد.

 

ییلاق گیلان

·        گیلان، دیار ییلاق‌های خنک و مناظر طبیعی زیبا

گیلان با ییلاق‌های خنک و مناظر طبیعی زیبا، یکی از بهترین مقاصد تابستانی در ایران است. این منطقه با هوای مطبوع و چشم‌اندازهای خیره‌کننده، مکانی عالی برای استراحت و تفریح در تابستان است. در ادامه با برخی از جاذبه‌های گردشگری گیلان آشنا می‌شویم:

 

ماسال

ماسال

ماسال با مناظر طبیعی زیبا و هوای خنک، یکی از بهترین مقاصد تابستانی گیلان است. پیاده‌روی در مراتع سرسبز و تماشای ابرهای در حال حرکت، تجربه‌ای بی‌نظیر و دل‌انگیز خواهد بود. این منطقه با چشم‌اندازهای خیره‌کننده و فضای آرامش‌بخش، فرصتی عالی برای فرار از شلوغی‌های شهری و گرمای طاقت‌فرسای تابستان است.

 

ییلاق خطبه‌سرا

ییلاق خطبه‌سرا

ییلاق خطبه‌سرا یکی دیگر از منطقه‌های سرسبز و خنک در استان گیلان است. باغ‌های کیوی که در مسیر رسیدن به این ییلاق‌ها به چشم می‌خورد یکی دیگر از جاذبه‌های سفر به این منطقه به شمار می‌آید. خطبه‌سرا با فضای آرامش‌بخش و مناظر زیبا، تجربه‌ای دلپذیر از طبیعت را ارائه می‌دهد.

 

دیلمان

ییلاق دیلمان

این منطقه با هوای خنک و مراتع پوشیده از چمن، محیطی آرام و دلنشین برای استراحت و تفریح در دل طبیعت است. دیلمان با طبیعتی سرسبز که گاهی پوشیده از مه می‌شود و اسب‌های زیبایی که در دل این طبیعت فوق‌العاده مشغول چرا هستند خاطره‌ای از یک سفر به یاد ماندنی را در ذهن شما ثبت می‌کند.

 

جنگل اسالم

جنگل اسالم

به جرات می‌توان گفت که اسالم یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی در تابستان است. جنگل اسالم با درختان بلند و در هم تنیده، پوشش گیاهی متنوع و هوای خنک هوش از سر انسان می‌برد. برای لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه مسیرهای متفاوتی وجود دارد که می‌شود با ماشین و یا به صورت پیاده‌روی طی شود. در هر دو صورت لذت سپری کردن یک شب به‌یاد‌ماندنی در جنگل‌های اسلم خاطره‌ای است که هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.  

 

جنگل پونل

جنگل پونل

پونل با توجه به ارتفاعش از سطح دریا در بیشتر مواقع فضایی همراه با ابر و مه دارد. جنگل‌های منطقه‌ی پونل پوشیده از درخت‌های تنومند و سر به فلک کشیده است که با طبیعتی بکر و هوای خنک، یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردان در استان گیلان به شمار می‌آید. سپری کردن شبی خنک در جنگل های پونل خستگی تابستانی گرم و سوزان را از تنتان به در می‌کند.

 

گلستان

  • گلستان: سرزمین جنگل‌های زیبا

استان گلستان، واقع در شمال شرقی ایران، با طبیعتی متنوع و مناظر بی‌نظیر، یکی از مقاصد گردشگری  در ایران است. این استان با آب‌وهوای معتدل و متنوع، جنگل‌های انبوه، کوهستان‌های سرسبز و آبشارهای خیره‌کننده، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه با برخی از جاذبه‌های طبیعی و خنک گلستان آشنا می‌شویم:

 

جنگل اولنگ

جنگل اولنگ

جنگل اولنگ یکی از مناطق زیبا و طبیعی در گلستان است که در نزدیکی شهر شاهرود واقع شده است.  پوشش گیاهی متنوع، درختان بلند، هوای خنک و مناظر طبیعی چشم‌نواز این منطقه را به مکانی عالی برای طبیعت‌گردی و تفریح تبدیل کرده است.

 

جنگل جهان‌نما

جنگل جهان‌نما

جنگل جهان‌نما یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر استان گلستان است که در نزدیکی شهر گرگان واقع شده است. این جنگل با تنوع گیاهی و جانوری بالا و هوای خنک، یکی از بهترین مقاصد تابستانی گلستان به شمار می‌رود.

 

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال یکی از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای گلستان است که در نزدیکی شهر علی‌آباد کتول واقع شده است. این آبشار با زیبایی خیره‌کننده و محیط سبز اطراف، مکانی فوق‌العاده برای گردش و تفریح در تابستان است.

 

اردبیل

  • اردبیل

اردبیل، شهری در شمال غربی ایران، با آب‌وهوای معتدل و مناظر طبیعی خیره‌کننده، یکی از بهترین مقاصد تابستانی است. این منطقه با چشمه‌های آبگرم معروف، جنگل‌های سرسبز، ییلاق‌های زیبا و دریاچه‌های بکر، به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. در ادامه با برخی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه بیشتر آشنا می‌شویم:

 

سرعین

سرعین

سرعین، شهر مشهور به چشمه‌های آبگرم طبیعی، یکی از جذاب‌ترین مقاصد اردبیل است. آبگرم‌های سرعین به دلیل خواص درمانی و معدنی خود، سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کنند. گذراندن یک روز در این آبگرم‌ها نه تنها تجربه‌ای لذت‌بخش است، بلکه به آرامش جسم و روح نیز کمک می‌کند. در کنار آبگرم‌ها، امکانات تفریحی و رفاهی این شهر نیز به جذابیت آن افزوده است.

 

فندقلو

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو با درختان بلند، دشت‌های پوشیده از گل و هوای خنک، مکانی ایده‌آل برای کمپینگ در تابستان است. زیبایی‌های طبیعی این جنگل با گل‌های رنگارنگ و مناظر دل‌انگیز، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. هوای مطبوع و فضای آرامش‌بخش جنگل فندقلو، فرصتی مناسب برای تجربه طبیعت به دور از شلوغی‌های شهری فراهم می‌آورد.

 

دریاچه سوها

دریاچه سوها

دریاچه سوها در شرق اردبیل واقع شده است. این دریاچه با محیط زیبای طبیعی اطرافش، در تابستان یکی از مقاصد دلپذیر برای طبیعت‌گردی به شمار می‌آید. دریاچه سوها با چشم‌اندازهای زیبا و هوای خنک، مکان مناسبی برای پیاده‌روی و لذت بردن از آرامش طبیعت است.

 

دریاچه نئور

دریاچه نئور، که در ارتفاعات کوه‌های مابین تالش و اردبیل قرار دارد، با چشم‌انداز بی‌نظیر و مناظر کوهستانی خود، گزینه‌ای خنک و دلپذیر برای سفر در تابستان است. این دریاچه به خاطر هوای خنک و زیبایی‌های طبیعی اطرافش، مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و عکاسی از مناظر طبیعی است.

 

دامنه‌ی سبلان

دامنه‌ی کوه سبلان

دامنه‌ی کوه سبلان، با چشم‌اندازهای کوهستانی و هوای خنک، به ویژه در فصل تابستان، یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد اردبیل است. وجود دریاچه‌های طبیعی در دامنه‌ی این کوه زیبا با محیط خنک و آرامش‌بخش خود، به ویژه در تابستان، مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از طبیعت کوهستانی است. چشم‌اندازهای بی‌نظیر این دریاچه‌ها و ارتفاعات اطراف آن، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت را ارائه می‌دهد.

 

کردستان

·        کردستان: دیار کوه‌های سرسبز و دره‌های خنک

کردستان با کوه‌های سرسبز و دره‌های خنک، یکی از بهترین مقاصد تابستانی ایران است. این منطقه با آب‌وهوای معتدل و مناظر طبیعی خیره‌کننده، گزینه‌ای عالی برای سفر در تابستان است. در ادامه با برخی از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کردستان آشنا می‌شویم:

 

اورامانات کردستان

اورامانات

اورامانات با معماری پلکانی و مناظر طبیعی زیبا، یکی از دیدنی‌ترین مناطق کردستان است. پیاده‌روی در کوچه‌های باریک و تماشای مناظر بکر اورامانات، تجربه‌ای دل‌انگیز و ماندگار خواهد بود. این منطقه با فرهنگ و تاریخ غنی خود، فرصت‌های زیادی برای کشف و تجربه‌های تازه به گردشگران ارائه می‌دهد.

 

دریاچه زریبار

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار با مناظر طبیعی خیره‌کننده، یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن یک روز تابستانی است. قایق‌سواری و استراحت در کنار این دریاچه، خاطراتی زیبا و فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. زریوار با زیبایی‌های طبیعی و آرامش بی‌نظیرش، مکانی ایده‌آل برای استراحت و تفریح است.

 

کردستان

ژاوه‌رو

ژاوه‌رو با طبیعت بکر و هوای خنک، یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردان در کردستان است. این منطقه با چشمه‌های آب سرد و مناظر طبیعی چشم‌نواز، فرصتی عالی است برای پیاده‌روی و کمپینگ در طبیعتی سبز و خنک.

 

کردستان

روستای هویه

روستای هویه با معماری سنتی و مناظر طبیعی زیبا، یکی از جاذبه‌های گردشگری کردستان است. این روستا با باغ‌ها، کوه‌های سر به فلک کشیده، آبشارها و چشمه‌های متعدد و دشت‌های سرسبز، محیطی آرام و دلنشین برای استراحت و لذت بردن از طبیعت فراهم می‌آورد. هویه با فرهنگ محلی و مهمان‌نوازی گرم ساکنانش، تجربه‌ای ماندگار از زندگی روستایی را برای بازدیدکنندگان به همراه دارد.

 

آذربایجان

  • آذربایجان

آذربایجان شرقی و غربی: سرزمین دریاچه‌ها و کوه‌های خنک

آذربایجان با دریاچه‌های زیبای خود و کوه‌های سرسبز، یکی از بهترین مقاصد تابستانی در ایران است. این منطقه با هوای مطبوع و مناظر طبیعی خیره‌کننده، مکانی عالی برای استراحت و تفریح در تابستان است. در ادامه با برخی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی آشنا می‌شویم:

 

آبشار شلماش

آبشار شلماش

آبشار شلماش در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار با ارتفاعی چشم‌گیر و مناظر طبیعی بکر اطراف، مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی و کمپینگ در تابستان است. صدای آبشار و هوای خنک این منطقه، تجربه‌ای دلپذیر و آرامش‌بخش از یک سفر  جذاب را برای گردشگران به این منطقه است.

 

غار سهولان

غار سهولان

غار سهولان، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین غارهای ایران، با تالارهای بزرگ و استالاگمیت‌های خیره‌کننده، مقصدی محبوب برای گردشگران است. قایق‌سواری در دریاچه‌ی زیرزمینی این غار و تماشای مناظر بی‌نظیر داخلی آن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. هوای خنک و مرطوب داخل غار، فرصتی عالی برای فرار از گرمای تابستان است.

 

ییلاق سیلوانا

ییلاق سیلوانا

ییلاق سیلوانا یکی از مقاصد تابستانی آذربایجان غربی است. این منطقه سرسبز با دشت‌های وسیع و مراتع پوشیده از چمن، مکانی عالی برای تنفس هوای تمیز و لذت بردن از طبیعت است.

 

جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های ارسباران با طبیعت بی‌نظیر و هوای دلپذیر، یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی در تابستان است. این جنگل‌ها که جزو مناطق محافظت شده است با پوشش گیاهی و حیوانی متنوع و مناظر طبیعی جذاب، تجربه‌ای دلپذیر از طبیعت را ارائه می‌دهد. سفر به ارسباران فرصتی عالی برای پیاده‌روی و کمپینگ در هوایی مطبوع در دل طبیعت آذربایجان است.

 

دریاچه مارمیشو

آبشار و دریاچه  مارمیشو

مارمیشو، یکی از جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی است که در 45 کیلومتری شهر ارومیه و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع منطقه، هوای این ناحیه در تابستان بسیار خنک و دلپذیر است، که آن را به مکانی ایده‌آل برای فرار از گرمای تابستان تبدیل می‌کند.

 

دالامپر

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر در دامنه‌های کوه دالامپر واقع شده و یکی از زیباترین دریاچه‌های آذربایجان غربی است.با آب شدن یخچال‌ها و برف موجود بر روی کوه این دریاچه‌ی زیبا شکل گرفته و با طبیعتی خیره‌کننده و هوای خنک، مکانی عالی برای سفر، کمپینگ و لذت بردن از هوای خنک در تابستان است.

 

  • سمنان: جاذبه‌های ییلاقی و خنک

استان سمنان در شمال شرقی ایران با تنوع جغرافیایی و مناظر طبیعی متنوع، یکی از مقاصد جذاب برای سفرهای تابستانی به شمار می‌آید. این استان با وجود بیابان‌ها و کویرها، مناطق ییلاقی خنک و جنگل‌های زیبا نیز دارد که در فصل تابستان به ویژه محبوب هستند. در ادامه، با برخی از جاذبه‌های ییلاقی و خنک سمنان آشنا می‌شویم:

 

اوپرت

ییلاق اوپرت

ییلاق اوپرت یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر استان سمنان است که در ارتفاعات رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است. این ییلاق  که مرز استان‌های سمنان و مازندران است با مناظر زیبا، دریای ابر و هوای خنک، یکی از مقصد‌های انتخابی برای سفر‌های تابستانی است.

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک یکی از جنگل‌های استان سمنان است که در نزدیکی شهر شهمیرزاد واقع شده است. این جنگل زیبا با درختان بلند و هوای خنک، یکی دیگر از منطقه‌های است که در تابستان برای فرار از گرما گزینه‌ی مناسبی است.

 

جنگل ابر

جنگل ابر

جنگل ابر، واقع در شهرستان شاهرود، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی برجسته استان سمنان است. این جنگل به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود و پوشش گیاهی متنوع، به نام جنگل ابر معروف است. جنگل ابر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، به‌ویژه در صبح‌های زود، شاهد پوشش ابرهای ملایم و زیبایی است که مناظری خارق‌العاده ایجاد می‌کند. این ویژگی، تجربه‌ای منحصر به فرد از طبیعت را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

 

  • خوزستان:

استان خوزستان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای گرم و خشک، شاید در نگاه اول به‌عنوان مقصدی تابستانی جذاب به نظر نرسد. اما این استان دارای مناطق دیدنی و جاذبه‌های طبیعی خنکی است که در تابستان می‌تواند مقصدی متفاوت و جذاب برای سفر باشد. در ادامه به معرفی برخی از این مقاصد پرداخته‌ایم:

 

چم سبز

چم سبز

منطقه چم سبز یکی از مقاصد خنک و جذاب خوزستان که به‌عنوان چال‌کندی نیز شناخته می‌شود. این منطقه طبیعی که در شهرستان اندیمشک قرار دارد در پایین دست سد دز و دارای آبی خنک است که امکان تفریحات آبی را در تابستان برای گردشگران فراهم می‌کند.  

 

منگره

روستای زیبای منگره در استان خوزستان و در بخش کوهستانی واقع شده است. به واسطه‌ی کوه‌هایی در اطراف این روستا قرار دارد تنگه سرسبز منگره  شکل گرفته است که برای تنگه‌نوردی در گرمای فصل تابستان گزینه‌ی بسیار ایده‌الی است.

 

جنگل

کلام آخر:

ایران با تنوع اقلیمی و جغرافیایی بی‌نظیر خود، مقاصدی را در خود جای داده که در فصل تابستان، هوایی مطبوع و خنک دارند. از شمال تا جنوب، غرب و شرق، هر کدام از این مناطق با زیبایی‌های طبیعی و آب‌وهوای خنک، گزینه‌های عالی برای فرار از گرمای تابستان هستند. با انتخاب یکی از این مقاصد و برنامه‌ریزی یک سفر دل‌انگیز، می‌توانید تابستانی خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را تجربه کنید.





1403/05/21   الهه داودی

دیدگاه‌ها
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف