دریوک، مردابی سبزرنگ درمیان جنگل‌های کلاردشت

دریوک، مردابی سبزرنگ درمیان جنگل‌های کلاردشت

1403/04/04   الهه داودی

تا به حال به این فکر کردید که در تعطیلات آخر هفته به کجا می‌شود سفر کرد که خارج از شهر باشد و با حال و هوای خوبی که دارد خستگی یک‌ هفته‌ی پر کار و استرس‌زا را از تنتان بیرون کند؟ مرداب دریوک یکی از همین مناطق زیبا در شهر کلاردشت است که به رمز‌آلود بودن معروف است.

مردابی که به واسطه‌ی خزه و جلبک‌های داخلش به رنگ سبز روشن درآمده است. درست شبیه به ظرفی بزرگ از موهیتو با دانه‌های نعنا و پرشده از درختانی که در اطراف و وسط این مرداب به حالت وهم‌آمیزی خودنمایی می‌کنند. اگر شانس با شما یار باشد و هوای منطقه گرفته و ابری، طبیعتی را در مقابل چشمانتان خواهید دید که تصویرش هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود.

هوای نمناک و درختان پوشیده شده از خزه چنان وهم و هیجانی را به دریوگ می‌بخشد که دوست دارید ساعت‌ها بدون حرکت به تماشای این منظره بنشینید. برای آشنایی بیشتر با مرداب دریوک با دلتا همراه باشید.

طبیعت زیبای مرداب دریوک


مرداب دریوک

نام این مرداب زیبا که به زبان محلی دِریوک خوانده می‌شود در واقع پَلَت چشمه است. پلت به معنای درخت افرا است که به وفور در این منطقه یافت می‌شود. از دیگر درختان موجود در این منطقه راش، توسکا و ممرز است که در زیبایی دریوک نقش بسزایی دارند.

درختان افرا در دریوک

دسترسی به مرداب

دریوک در کلاردشت واقع شده است. پس برای رسیدن به این مرداب هیجان‌انگیز در مسیر کلاردشت به عباس آباد، بعد از طی شدن حدود 5کیلومتر و در سه‌راهی پیش رو به مسیر روستای پیشنبور ادامه دهید. جاده تا روستای پیمبور آسفالت است که پیمایش مسیر با خودروهای سواری را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. اما برای طی کردن ادامه مسیر چند راه پیش روی شماست. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به پیاده‌روی علاقه‌مندید این مسیر می‌تواند گزینه‌ی جذابی برای شما باشد. پس از حدود دو ساعت جنگل‌نوردی مرداب دریوک در مقابل دیدگان شما ظاهر می‌شود. راه بعدی استفاده از ماشین محلی‌ها است که پس از پارک کردن خودروی خود در پارکینگ می‌توانید از وسیله‌های نقلیه‌ی موجود برای طی کردن مسیر استفاده کنید. در آخر اگر با خودروی دودیفرانسیل شخصی به این منطقه سفر کردید به راحتی مسیر پایانی را تا کنار مرداب طی خواهید کرد. قسمت خاکی که در انتهای مسیر رسیدن به مرداب وجود دارد به خصوص در زمان بارش و گِل بودن زمین برای خودرو‌های سواری سختی‌هایی به همراه دارد که ماشین‌های آفرودی به راحتی می‌توانند این مسیر را طی کنند. (مشاهده روی نقشه)

جنگل‌های مسیر دریوک

چه زمانی به دریوک سفرکنیم؟

هر فصلی از سال برای سفر به دریوک زیبایی خاص خودش را دارد. بهار که همه‌ جای این منطقه رنگ بوی این فصل درش پیداست. سرسبزی درختان و گل‌های تازه درآمده، بوی چمن تازه و نم باران بهاری که عطر این فصل دل‌انگیز را در هوا پخش می‌کند همه دست به دست هم داده و فضای رویایی را در این مرداب راز‌آلود به مسافران بهار هدیه می‌دهد. تابستان هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد. تلالو خورشید که از لابه‌لای درختان به مرداب می‌تابد و زیبایی رنگ سبز منطقه را بیش از پیش به رخ تماشاگر می‌کشاند. اما پاییز... پاییز که فصل دلدادگان است و دریوک با رنگ گرمِ درختانِ زرد و سرخ و نارنجی، خیلی خوب و دلبرانه با حس و حال عجیبش ببینده را اسیر این‌ همه زیبایی می‌کند. و در آخر زمستان که سفیدی خود را با دانه‌های ظریف برف بر روی تن دریوک می‌نشاند. در هر فصلی تصویر متفاوتی از این منطقه قابل مشاهده است. تنها چیزی که لازم دارید اطلاع از شرایط آب و هوایی مرداب است که تجهیزات لازم برای سفری به‌یاد ماندنی همراهتان باشد.

روز آفتابی دریوک

شرایط آب و هوایی

دریوک از نظر جغرافیایی در محدوده کلاردشت قرار دارد. آب و هوای اکثر شهر‌های مازندران به دلیل مجاورت با دریای خزر شرجی است اما کلاردشت از این قضیه مستثنی است. فاصله این منطقه از دریا هوای مطبوع‌تری را به همراه دارد که لذت سفر به شمال کشور را افزایش می‌دهد. در بهار با توجه به بارش‌های فصلی هوای خنکی در دریوک برقرار است. اگر قصد کمپ کردن دارید شاید لازم باشد که لباس‌های گرم خود را برای شب بپوشید. در فصل خزان هم خنکای فرح‌بخش پاییزی در کنار مرداب و آتشی که به رنگ درختان است باعث می شود روحتان تازه شود. در زمستان اما سرما در این منطقه حکم‌فرماست. شب‌مانی در این فصل با توجه به شرایط آب و هوایی توصیه نمی‌شود.

مرداب رمز آلود دریوک

وسایل لازم برای سفر به دریوک

با توجه به اینکه در اکثر مواقع امکان بارندگی در این منطقه وجود دارد حتما پانچو یا چتر همراه داشته باشید. لباس گرم و اضافه که در صورت خیس شدن آن‌ها را تعویض کنید. کفش مناسب به‌ویژه اگر قصد جنگل‌نوردی دارید. چادر و کیسه‌خواب مناسب در صورتی که می‌خواهید شبی را درکنار مرداب به صبح برسانید. مواد خوراکی و آب اشامیدنی را قبل از سفر تهیه کنید. هدلایت و چراغ‌قوه برای تاریکی شب لازم دارید. عینک،کلاه و ضد آفتاب همراهتان باشد که در صورت آفتابی شدن هوا استفاده کنید. منظره‌های زیبایی که در این منطقه وجود دارد برای عکاسی عالی هستند. در صورتی که به عکاسی حرفه‌ای علاقه‌مندید دوربین را فراموش نکنید.

هوای مطبوع مرداب دریوک

برای سرگرمی در این منطقه چه کنیم؟

پیاده‌روی و قدم زدن در اطراف مرداب و عکاسی یکی از کار‌هایی است که در این منطقه بسیار لذت‌بخش است. فقط به این موضوع دقت کنید که گیاه گزنه در اطراف مرداب زیاد است و مار‌های کوچکی اطراف آب وجود دارد پس مراقب باشید که گزیده نشوید. منظره‌ی مرداب به‌خصوص در هوای مه‌آلود به اندازه‌ای دل انگیز است که کافی است یک صندلی درکنار مرداب بگذارید و برای لحظاتی از زمین و زمان جدا شوید. خودتان را به دست طبیعت بسپارید تا روحتان تازه شود.

مار آبی در مرداب دریوک

کلام آخر

بدون شک طبیعت زیبای ایران گنجینه‌ای با ارزش برای همه ما است. این زیبایی‌های طبیعی به هر شکلی که باشند تاثیر به سزایی در افزایش سرزندگی و عملکرد ذهنی، روحی و جسمی ما دارد. پس وظیفه‌ی ما است که در حفظ و حراست از این منابع ارزشمند کوشا باشیم. هرگز زباله‌ای را در طبیعت رها نکنیم و اگر جایی زباله‌ای به چشممان خورد، به عنوان مسئولیتی اجتماعی در جمع‌آوری آن کوتاهی نکنیم. ته سیگار آسیب مخربی به طبیعت وارد می‌کند و حتی پیدا کردنش در دل طبیعت جنگلی دشوار است. پس به عنوان یک گردشگر مسئول، ته سیگار‌های خود را درون یک بطری ریخته و از طبیعت خارج کنید. در محیط‌هایی که مانند دریوک مردابی هستند از رهاسازی ماهی قرمز که به پوشش گیاهی داخل آب آسیب می‌رساند خوداری کنید. با انجام همین کارهای ساده حق طبیعت را ادا کنید.





1403/04/04   الهه داودی

دیدگاه‌ها
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف