چگونه در سفر‌های طبیعت گردی از خودمان مراقبت کنیم؟

چگونه در سفر‌های طبیعت گردی از خودمان مراقبت کنیم؟

1401/09/23

سفر به طبیعت همواره سختی‌های خاص خودش را دارد اما دلایل حضور در طبیعت به قدری زیاد بوده که شناخت محیط‌های طبیعی و کم کردن این سختی‌ها برای ما بسیار کارآمد هستند. برای حضور در طبیعت کافی است که مراقبت‌های طبیعت‌گردی را بیاموزید و تجهیزات مورد نیاز را همراه خود داشته باشید تا سفری عالی در دل طبیعت را تجربه کنید. در ادامه چند توصیه‌ی کاربردی در سفر‌های طبیعت‌گردی گرد‌آوری شده است.

 


 

خطر غرق‌شدگی

یکی از خطر‌هایی که در طبیعت ممکن است شما را تهدید کند خطرات ناشی از محیط‌های طبیعی شامل غرق‌شدگی یا شبه‌ غرق‌شدگی است که در فصول گرم سال هم بیشتر اتفاق می‌افتد..

شنا در دریا یا رودخانه با استخر کاملا متفاوت است. با فرض این که آب دریا یا رودخانه کم عمق است نمی‌شود ریسک کرد. اکثرا در کف رودخانه‌ها گل و لایی و جود دارد که وسعت دید شما را مخدوش کرده و امکان مشاهده کامل کف رودخانه میسر نیست. همینطور شدت جریان آب از دیگر عوامل خطرناک در مبحث شنا بوده که لازم است قبل از سفر تا حدی مهارت‌های عبور و شنا در رودخانه و دریا را بیاموزید.

 

همه‌ی گیاهان در طبیعت قابل خوردن نیستند

در طبیعت به خصوص جنگل، تعداد زیادی گیاه با ظاهری شبیه به گیاهانی که ما می‌شناسیم رشد می‌کنند. همانند قارچ‌ها که بسیاری از این دسته گیاهان علاوه بر اینکه خوراکی نیستند جزو گیاهان سمی محسوب شده و استفاده از آنها مشکلاتی را به وجود می‌آورد. همینطور تشخیص سمی بودن میوه‌هایی همچون توت فرنگی هم برای افراد عادی کمی دشوار است. نکته دیگری که بسیار حایز اهمیت است وجود گیاهانی همچو گزنه در میان انبوه گیاهان جنگلی است. این گیاه سمی این قابلیت را دارد که پس از لمس شدن سوختگی درجه‌ دو ایجاد کند. پس هر گیاهی داخل طبیعت به صرف طبیعی بودن قابل خوردن نیست.

 

کنجکاوی بیش از حد نکنید

به دلیل شناخت نداشتن از انواع مختلف گونه‌های گیاهی و جانوری که در سراسر نقاط ایران وجود دارد و گاهی بسیار شبیه هم هستند، کمی احتیاط کنید. باید بگوییم گیاهان زیادی وجود دارند که گونه‌های سمی و غیر سمی آن بسیار شبیه هم بوده و فقط کسانی می‌توانند نوع سمی آن را تشخیص دهند که اطلاعات کافی در این زمینه‌ دارند. رعایت این نکات می‌تواند تا حد زیادی از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کند.

 

مواجهه با حادثه انسانی

این موضوع را به خاطر داشته باشید که در صورت بروز حادثه انسانی اگر جایی نزدیک به شهر یا روستا هستید قبل از هر اقدامی از نیروهای امداد رسانی و اورژانس کمک بگیرید. پیش از رسیدن نیرو‌های امدادی در صورتی که از آگاهی لازم برخوردار هستید اقدامات اولیه را برای فرد مصدوم انجام دهید در غیر اینصورت جهت جلوگیری کردن از بروز حادثه‌ای بیشتر برای فرد آسیب دیده، از جابه‌جا کردن یا هرگونه اقدامی خودداری کنید.

 

 در برخورد با فرد آسیب دیده، ابتدا به ایمنی خودتان فکر کنید

در هنگام بروز حادثه و به جهت امداد رسانی به این موضوع توجه داشته باشید که پس از ورود به منطقه حادثه امکان بروز اتفاقی برای خود شما وجود دارد یا خیر. به طور مثال در زمان گزیده شدن افراد توسط مار و حشرات مطمین شوید امکان گزیدگی شما پس از ورود وجود نداشته باشد چون در غیر اینصورت قربانی بعدی خود شما خواهید بود. در مواجهه با غرق شدگی هم همینطور است. در صورتی که از عهده این کار برمی‌آیید وارد آب شوید در غیر اینصورت تا آمدن نیروهای امدادی منتظر بمانید.

 

 

مراقب حیوانات و جانور‌ها باشید

گزیدگی توسط انواع حشرات و مارها از دیگر خطرهایی است که در طبیعت وجود دارد. در فاصله کمی از شهرها خصوصاً در نواحی گرمسیر، تنوع زیستی مارهای سمی در ایران بسیار زیاد است. در کوهپایه‌های اصلی کشور یعنی البرز و زاگرس انواع افعی‌ها زیست می‌کنند که مواجهه یا گزیدگی این حیوانات و هم‌چنین حشرات برای انسان بسیار خطرناک و حتی گاهی مرگ‌آور است.

قبل از سفر خود، اندکی راجع به منطقه و حیوانات آن محیط تحقیق کنید. دانستن زیستگاه‌ها، دانستن نوع مقابله با آن‌ها و هم‌چنین شناخت ساده این جانوران، از بسیاری از حادثه‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

گزیدگی

باید بدانید برش محل گزیدگی و انجام عمل ساکشن با استفاده از مکیدن توسط دهان در علم امروز دنیا منسوخ‌ شده و دیگر برای اقدام اولیه در مواقع گزیدگی از این روش استفاده نمی‌کنند. در زمان گزیدگی اصلی‌ترین کاری که افراد حاضر در محل برای فرد قربانی گزیدگی می‌توانند انجام دهند این است که اندام آسیب‌دیده را کمی پایین‌تر از سطح بدن قرار دهند و با یک بانداژ نه‌ چندان محکم ببندند؛ در حدی که نبض رگ پایین‌تر از اندام گزیده شده را احساس کنند. برای مثال اگر ساعد فرد دچار آسیب گزیدگی شده. باید با بانداژ کشی طوری ببندید که نبض قسمت پایین دست را احساس کرده و شریان بسته نشود. به یاد داشته باشید رساندن فرد قربانی به مرکز درمان باید در اولویت قرار گیرد و هرچه سریع‌تر فرد را به بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید.

 

جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید

یکی از اولین تجهیزاتی که در سفر‌های طبیعت‌گردی باید در نظر گرفته شود جعبه کوچک کمک‌های اولیه است.

  • از ضروری‌ترین وسایل می‌توان به پارچه سفید تمیز و بلند برای بستن محل آسیب‌دیده، گاز استریل، مواد ضدعفونی‌کننده مثل بتادین، چسب زخم، باند کشی و این نوع وسایل ساده و اولیه اشاره کرد.
  • توجه داشته باشید در جعبه کمک‌های اولیه خود، داروهایی را قرار ندهید که نیاز به استفاده مداوم دارند. جعبه کمک‌های اولیه جهت دارو و تجهیزات اولیه هستند و برای درمان طولانی‌مدت، باید به درمانگاه بروید.

 

 

هواشناس باشید

برای جلوگیری از مشکلات آب‌و هوایی قبل از سفر حتما آب و هوای منطقه مورد نظرتان را از سایت‌های هواشناسی رصد کنید. همینطور آشنایی با ابرها و تغییرات به وجود آمده در آنها شما را برای تصمیم‌گیری بهتر، کمک خواهد کرد.

 

 

گوش به زنگ باشید

همیشه و حتی در کم‌خطرترین مکان‌ها و وسایل تفریح و گردشگری، حواس‌تان به خطرات ممکن باشد حتی زمانی که می‌خواهید در حاشیه جاده استراحت کوتاهی داشته باشد یا زمانی که قرار است اتراق کوتاه چندساعته در طبیعت یا کنار رودخانه‌ها داشته باشید و... همیشه در نظر بگیرید که ممکن است خطر وجود داشته باشد و بی‌محابا وارد طبیعت نشوید.

 





1401/09/23

دیدگاه‌ها
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف