دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر

1401/09/23

یکی از جذابیت‌های طبیعی غرب ایران، منطقه مرزی دالامپر واقع در آذربایجان غربی است. در این منطقه کوهستانی سرسبز، پوشش گیاهی بسیار مشابه با رشته‌کوه زاگرس شامل گونه‌هایی همچون گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و...، به چشم می‌خورد. از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری موجود در این کوه نیز می‌توان به روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی و عقاب اشاره کرد.

 


 

در نقطه‌ی مرزی ایران، ترکیه و عراق، در۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه، کوه دالامپر با ۳۴۶۶متر ارتفاع از سطح دریاهای آزاد قرار دارد که از بلندای آن می‌توانید خاک هر سه کشور را مشاهده کنید.

 

برف روی این کوه منبع سرچشمه رود پر آبی است که در دامنه‌ی این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام آبشار سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین‌دست می‌ریزد. همچنین وجود یخچال‌های چند هزار ساله، دریاچه‌های طبیعی مثل «بنچول»، «دیمه» و مهم‌ترین آن‌ها یعنی «مامه شیخ» یا همان دالامپر از زیبای‌های این منطقه است.

 

 

منطقه دالامپر در تمامی فصول، زیبایی خاص خود را دارد ولی بهترین زمان برای سفر به این منطقه اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان می‏باشد. منطقه و کوه دالامپر جزء معدود مناطقی در فصل بهار بشمار می‌آید که شما می‌توانید در آن زیبایی برف نشسته در یک محیط سبز را نظاره کنید از این رو این منطقه را می‌توان بهشتی در فصل بهار نامید.

 

دریاچه دایره‌ای شکل دالامپر، با قطر حدود ۴۵۰ متر و در ارتفاع ۲۷۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه‌ای زیبا در دل طبیعت کوهستانی در فصل‌های بهار و تابستان چشم‌اندازهای جذابی را به این منطقه می‌بخشد.

 

مشاهده آلبوم تصاویر سفر 221 دلتا به دالامپر در سال 1400

 





1401/09/23

دیدگاه‌ها
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف