مازیچال، بهشتی در دل کلاردشت

مازیچال، بهشتی در دل کلاردشت

1403/04/03   الهه داودی

در بهار و تابستان که آب و هوای اکثر شهر‌های ایران به سمت گرما می‌رود منطقه‌ای در کلاردشت استان مازندران با هوای مطبوع و منظره‌های رویایی‌اش آخر هفته‌ی خاطره‌انگیزی را برایتان رقم می‌زند. ییلاق مازیچال با درختان بلوط چند 100 ساله و صدای پرندگانش، آسمان آبی و دریای ابری که همانند یک تابلو نقاشی است یک سفر لذت‌بخش برای فرار از دغدغه‌های روزانه‌ی زندگی رقم می زند.

هنگامی که در مازیچال قدم می‌گذارید، با سکوتی زیبا مواجه می‌شوید که در زندگی شلوغ این روز‌ها به آن احتیاج داریم.

با این توصیفات جنگل مازیچال به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته‌ی شهر کلاردشت به یک مقصد ایده‌آل برای کسانی تبدیل شده است که به دنبال آرامش و ارتباط با طبیعت هستند. از سراسر ایران، مسافران به اینجا می‌آیند تا از فرصتی برای فرار از زندگی شلوغ شهری و لذت بردن از طبیعت بهره‌مند شوند. برای آشنایی بیشتر با مازیچال، در ادامه با دلتا همراه باشید.

دریای ابر مازیچال


مازیچال به چه معناست؟

پوشش گیاهی مازیچال راش، توسکا،سپیدار و درخت‌هایی که دارای میوه هستند مانند توت و تمشک، آلوجنگی، زرشک، کُنِس یا همان ازگیل، وَلیک یا همان زالزالک است. گیاه‌های آویشن، گل ختمی، بابونه و پونه کوهی، پونه‌ی سفید و شقاقل هم در این منطقه یافت می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده در این منطقه درختان بلوط زیادی وجود دارد که (مازی) در گویش محلی به معنای درخت بلوط است. چال هم که معنی گودال می‌دهد. ترکیب این دو اسم درکنار هم به معنای گودالی از درخت بلوط است. البته در لغت‌نامه‌ی دهخدا کلمه‌ی ماز پر چین‌ و شکن هم معنا شده است.

کلبه‌ی جنگلی در مازیچال

چرا به مازیچال سفر کنیم؟

  • تماشای طبیعتی زیبا که در بهار، تابستان، پاییز و زمستان، هویت آن فصل کاملا در فضای جنگلی قابل دیدن است
  • داشتن هوای عالی و مطبوع در بهار و تابستان
  • مشاهده‌ی گونه‌های گیاهی منطقه به ویژه درختان بلوط با عمری بیشتر از 100 سال
  • لذت بردن از تماشای سرسبزی و جنگل از بلندای تپه‌های پوشیده شده از سبزه و علف
  • در صورتی که شرایط آب و هوایی مساعد باشد از بالای تپه ها منظره‌ی دریای ابر و تماشا کردن
  • هوای تمیز و آسمانی که در روز ابرهای سفید و برفی و در شب ستاره‌های پرنور زیباییش را دوچندان می‌کنند
  • شنیدن نوای زیبای پرندگان در سکوت منطقه در کنار صدای بادی که در لابه‌لای درختان می پیچد

مازیچال به اندازه‌ای زیباست که می‌توان ساعت‌ها چشم‌ها را بست و به صدای طبیعت با جان و دل گوش سپرد.

جنگل زیبای مازیچال

زمان مناسب برای سفر به مازیچال

آب و هوای منطقه مازیچال با توجه به ارتفاع 2600متری که از سطح دریا دارد در بهار و تابستان خنک و مطبوع است. حتی در شب‌های تابستانی برای گذراندن لحظه‌هایی دلچسب نیاز به لباس گرم دارید.

در فصل خزان درختان مازیچال رنگ پاییزی به خود می‌گیرند و منظره‌ای وصف‌نشدنی را خلق می‌کنند. سفر در این فصل هم خالی از لطف نیست. در فصل زمستان، دما در مازیچال به شکل قابل توجهی پایین می‌آید. این فصل معمولاً با بارش برف همراه است که باعث می‌شود منظره‌ی جنگل و کوه‌های اطراف به شکلی شگفت‌انگیز زیبا شود. اما برای شب‌مانی و سفر‌های کمپی، پاییز و زمستان این منطقه توصیه نمی‌شود.

زمستان مازیچال

مسیر دسترسی به مازیچال

برای سفر به این منطقه ییلاقی باید از مسیر زیبای جاده چالوس خود را به کلاردشت برسانید. پس از رسیدن به کلاردشت حدود 7 کیلومتر به سمت عباس‌آباد حرکت کنید و در مسیر به ورودی مازیچال که با تابلویی در ابتدای جاده مشخص شده وارد شوید. پس از عبور از روستای طویدره و طی کردن تقریبا 17 کیلومتر مسیر خاکی که در امتداد مسیر به جنگل‌بانی می‌رسد، با عبور از زنجیر مقابل محیط‌بانی وارد جنگل زیبای مازیچال می‌شوید. به این نکته توجه داشته باشید که تور‌ها و خودرو‌های آفرودی برای ورود به این منطقه نیاز به مجوز دارند. (مشاهده روی نقشه)

پاییز مازیچال

گونه‌ی حیوانی مازیچال

شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی موجود در مازیچال محیط مناسبی را برای حضور گونه‌های حیوانی متعددی در این منطقه ایجاد کرده است. تنوع جانوری این منطقه شامل حیوانات وحشی همچون خرس، پلنگ، گرگ، شغال،گراز، شوکا است درکنار سنجاب، گوزن، بز،کَل، خرگوش، جوجه تیغی که هر یک این جنگل را محیط امن و مناسبی برای زیستن خو د یافته‌اند. موارد گفته شده تنها بخشی از ساکنین این منطقه است. قرقاول، دارکوب، دم‌جنبانک، کبک، زاغچه، جغد، کرکس و بلدرچین هم آسمان و درختان این منطقه را برای زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند.

آسمان زیبای مازیچال

 چند پیشنهاد برای داشتن سفری بهتر

  • با توجه به حضور گونه‌های حیوانی متعدد و احتمال گم شدن به خصوص در شرایط آب و هوایی ابری و مه‌آلود بهتر است که همراه با راهنما و افرادی که به منطقه شناخت دارند سفر کنید و از تنها رفتن به این جنگل خودداری کنید.
  • قبل از سفر به این منطقه شرایط آب و هوایی را چک کنید.
  • در صورتی که برنامه‌ی سفر بر مبنای کمپ و شب‌مانی است حتما از داشتن لوازم مورد نیاز و لازم مانند چادر، کیسه خواب، هدلایت یا چراغ قوه، مطمئن شوید.
  • لباس گرم، کفش مناسب و پانچو همراه داشته باشید.
  • برای برپایی آتش درختان را قطع نکنید. از شاخ و برگ‌های خشک روی زمین استفاده کنید.
  • در صورت بارش باران هیزم و چوب‌های خشکی که برای برپایی آتش استفاده می شود غیرقابل استفاده می شود. پس قبل از ورود به منطقه هیزم تهیه کنید.
  • در منطقه مازیچال فروشگاهی وجود ندارد. خرید‌ها و مواد خوراکی را از قبل خریداری کنید.
  • در صورتی که به صورت گروهی و با ماشین‌های آفرودی قصد سفر دارید حتما قبل از سفر مجوز لازم جهت ورود به منطقه را دریافت کنید.

غروب زیبای جنگل مازیچال

سخن آخر

هر گوشه از طبعیت زیبای ایران میراثی است که از ما برای آیندگان به یادگار می‌ماند. هرکدام از ما برای حفظ و نگهداری از این گنجینه‌های طبیعی وظیفه‌ای بر دوش داریم. با رعایت کار‌های کوچکی مانند قطع نکردن درختان، خاموش کردن کامل آتش، نریختن زباله به ویژه ته سیگار، و شکار نکردن حیوانات داخل طبیعت می‌توانیم سهم بزرگی در این امر مهم داشته باشیم.





1403/04/03   الهه داودی

دیدگاه‌ها
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف