کهن‌ترین جنگل‌های ایران

کهن‌ترین جنگل‌های ایران

کهن‌ترین جنگل‌های ایران

1402/06/23

سرسبزی همیشه حس زندگی و طراوت دارد؛ به همین دلیل است که رفتن به طبیعت و جنگل می‌تواند لذت‌بخش‌ترین تجربه تفریحی هر فردی باشد و حس طراوت و تازگی به او بدهد. شاید شما هم در هنگام کمپینگ در جنگل با آن دسته از درختان قطور و قدیمی برخورد کرده باشید و این سوال به ذهنتان رسیده باشد که این درختان چند سال سن دارند؟ قدمت این جنگل‌ها به چه سال‌هایی برمی‌گردد؟ در این مطلب قصد داریم شما را با چند مورد از قدیمی‌ترین جنگل های ایران آشنا کنیم.


هیرکانی

 

جنگل‌های سرسبز ایران، پر از مناظر بکر و دوست‌داشتنی‌ای است که دیدن از آن‌ها لذت فراوانی به دنبال خواهد داشت. قدمت برخی از این جنگل‌ها به میلیون‌ها سال می رسد و قطعا حکایت دل این درختان، قصه هزار و یک شبی است که تجربه‌های بسیاری را به همراه دارد.

در ادامه این مقاله از بلاگ دلتا، به معرفی مواردی از این جنگل‌های پر رمز و راز و قدیمی ایران خواهیم پرداخت.

 

۱- جنگل‌‌های هیرکانی

یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌هایی که در جهان وجود دارد، جنگل‌های هیرکانی بوده که در دل بلندترین کوه‌های خاورمیانه و بزرگ‌ترین دریاچه جهان قرار گرفته است.

جنگل‌های هیرکانی که قدمتی40 میلیون ساله داشته و مربوط به دوره سوم زمین شناسی‌اند، از یخبندان‌های بسیاری جان سالم به در برده‌اند. در اطراف این جنگل‌های زیبا و شگفت‌انگیز، روستاها و شهرهای محلی زیادی قرار گرفته که برخی از بهترین غذاها و صنایع دستی را ارائه می‌دهند و همگی بخشی از یکی از قدیمی‌ترین و متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های روی کره زمین می‌باشند.

در میان مناظر خشکی که بخش اعظمی از ایران را در بر می‌گیرد، جنگل‌های هیرکانی به خاطر طبیعت سرسبز و وحشی خود بسیار متمایز است. آن‌ها با امتداد بر روی کمانی به طول بیش از 850 کیلومتر، سواحل جنوبی دریای خزر را در آغوش می‌گیرند.

بادهای حاصل از آب دریا، شرایط آب و هوایی منحصر به فردی را با بارندگی شدید، بادهای شدید، رطوبت بالا و دمای پایین ایجاد می‌کنداین ترکیب منحصربه‌فرد است که منطقه‌ای پر رونق، پر از گیاهان و جانوران را ایجاد کرده و در آن نیمی از گونه‌های پستاندار کشور، از جمله پلنگ ایرانی و بز وحشی ایرانی در معرض تهدید و یک سوم گونه‌های پرنده آن از جمله عقاب استپی، لاک پشت اروپایی و چرخ ریسک خزری را خواهید دید.

 جنگل ابر شاهرود

تصویر از سفر 311 دلتا به منطقه‌ی اوپرت

 

 

  • جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر در مرز استان سیستان و گلستان که در 45 متری روستای ابر واقع شده و بخشی از جنگل‌های زیبای هیرکانی را شامل می‌شود و جذابیت مناطق جنگلی شمال را دو چندان نموده است.

علاوه بر بافت قدیمی این جنگل، وجود ابرهای سفید و پنبه‌ای بر فراز ارتفاعات سبز جنگلی بوده که حضور در آن،  لحظاتی رویایی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

 

  • جنگل دالخانی

جنگل دالخانی وسعتی به اندازه 600 متر مربع داشته و در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده است. این جنگل یکی از قدیمی‌ترین و بکرترین جنگل‌های ایران است و برای کسانی که می‌خواهند مدتی را از هیاهوی شهری دور بمانند، انتخاب مناسبی است. جنگل دالخانی در زیر انبوهی از جنگل‌ها قرار گرفته و به شکل یک دالانی سبز و زیبا درآمده و به همین دلیل با این نام خوانده می‌شود.

 

  • جنگل سیسنگان

جنگل سیسنگان در 27 کیلومتری نوشهر قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از جاده ساحلی نوشهر - نور عبور کنید. جاده‌ای که از یک طرف، دریا و از سویی دیگر جنگل‌های دیدنی و درختان زیبا را مشاهده خواهید نمود.

بخش ساحلی این جنگل توسط گیاهان متنوعی پوشیده شده و مملو از درخت‌ها و درختچه‌هایی است که از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد. البته برای افرادی که به تفریحات آبی علاقه زیادی دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

جنگل سیسنگان برزگترین منبع برای ذخیره گونه‌ای شمشاد کمیاب است و علاوه بر گردشگری، به حفظ گونه‌های کمیاب نیز می‌پردازد.

 

  • جنگل راش

جنگل راش که در منطقه سوادکوه استان مازندران قرار دارد،  با نام‌های دیگری همچون جنگل مرسی سی و جنگل سنگده هم شناخته می‌شود. این جنگل یکی از با ارزشترین جادبه‌های جهانگردی ایران است که در ارتفاعات نسبتا بالایی قرار گرفته و طبیعت بی‌مانندی دارد و محل رشد یکی از گونه‌های کمیاب درختان به نام راش است.

این جنگل با طبیعت بسیار زیبای خود می‌تواند لحظاتی سرشار از آرامش را به ارمغان بیاورد و جلوه‌ای زیبا از طبیعت را پیش روی‌تان قرار دهد.

 

جنگل حرا

تصویر از سفر 299 دلتا به خلیج فارس - جنگل حرا عسلویه

 

۲- جنگل حرا

جنگل حرا در تنگه خوران بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان، حد فاصل بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر قرار دارد.

این جنگل پر از رمز و راز و شگفتی، بی‌مانندترین پوشش گیاهی دنیا را دارد. شاهکاری که تنها با لمس درختان و برگ‌ها می‌توان وجود آن را باور کرد.

 

ارسباران

تصویر از سفر 308 دلتا به جنگل‌های ارسباران

 

۳- جنگل‌های ارسباران

ارسباران یکی از مناطق کوهستانی و جنگلی و همچنین قدیمی در آذربایجان شرقی بوده که حدود 220 کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

جنگل ابر ارسباران، تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی را برای دوستداران طبیعت رقم زده و از منظر گردشگری و توریستی هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

انبوه درختان و جنگل‌هایی که در این منطقه وجود دارد، باعث شده که کوه‌ها به رنگ سیاه دیده شوند؛ به همین دلیل در ایام قدیم با نام قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می‌شدند.

جنگل‌های سرسبز ارسباران یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای عاشقان طبیعت و گردشگری است و از این رو به افرادی که به دنبال جنگل‌گردی به غیر از شمال کشور هستند، پیشنهاد می‌شود.

 

۴- جنگلهای زاگرس

جنگل‌های زاگرس یکی از بهترین مقاصد برای داشتن تجربه‌ای رویایی و هیجان‌انگیز است و جزو قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. مساحت جنگل‌های زاگرس حدود 6/1 هزار کیلومتر بوده که در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بخشی از آن در اصفهان قرار دارد.

این جنگل‌های سرسبز و تماشایی، حدود 180 گونه درختی و درختچه دارند که بلوط یکی از مهم‌ترین آن‌ها است؛ به همین دلیل، جنگل‌های زاگرس به جنگل بلوط هم معروفند.

از طرفی وجود گونه‌های متنوع حیوانی و گیاهی، این جنگل‌ها را به یک پارک ملی ارزشمند تبدیل کرده است.

اگر جزء علاقه‌مندان به طبیعت، ماجراجویی و آرامش هستید، جنگل‌های زاگرس یک انتخاب بسیار جذاب برای شما خواهد بود.

 

  • جنگل نای‌انگیز

این جنگل نام عجیبی دارد اما جالب است بدانید با وسعتی حدود ۱۴۰۰۰ هکتار، با درختان بلند و پوشیده از برگ‌های سبز، آبشارها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیبا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های رشته‌کوه زاگرس است که مورد استقبال بیشماری افراد قرار گرفته.

آبشارهای زیبای این جنگل برای آب‌تنی، یکی از تجربه‌های ناب تابستانی است کهد پیشنهاد می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

 

۵- جنگلهای ایران و تورانی

برخی از جنگل‌ها به دلیل پراکندگی زیادی که دارند، در نگاه مردم عادی، جنگل محسوب نمی‌شوند و مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند. جنگل‌های ایران و تورانی از همین نوع جنگل‌ها هستند که درختان انبوهی نداشته و درختان فاصله زیادی از هم دارند.

جنگل‌های ایرانی تورانی وسعتی به اندازه 1/4 میلیون هکتار داشته و در قسمت فلات مرکزی ایران بصورت پراکنده واقع شده‌اند.

 

همچنین مسیرهایی در این جنگل ایجاد شده‌ که لذت پیاده‌روی در آن را دو چندان نموده است. علاوه‌بر طبیعت بکر و زیبا، فرهنگ و تاریخ غنی این منطقه زبانزد است و شما می‌توانید از روستاهای اطراف آن نیز دیدن کنید. این جنگل در استان لرستان، شهرستان خرم آباد واقع شده است.

 

سخن آخر

در این مطلب از بلاگ دلتا تلاش کردیم جنگل‌های کهن در اقصی نقاط ایران را معرفی کنیم تا شما را با یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های گردشگری کشور عزیزمان آشنا کنیم. از طرفی هیچ شکی وجود ندارد که جنگل‌ها بسیار شگفت‌انگیز و الهام‌بخشند! اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که جنگل‌های قدیمی به عنوان گنجینه‌های ملی و ارزشمند، نیاز به مراقبت همگانی دارند و این امر با گام‌های کوچک اما استوار ما امکان‌پذیر است.

بدانیم که جنگل‌ها نه تنها موجب آرامش و محافظت از ما هستند و ما به آنها نیاز داریم، بلکه ریه های تنفسی کره زمین محسوب می‌شوند، عنصری که وجود ما به شدت به آن وابسته است و آنچه ما از خود به جای می‌گذاریم میراثی است برای آیندگان.

بنابراین توجه داشته باشیم که هنگام سفرهای طبیعتگردی، سفرهای گروهی و کمپینگ در این محیط‌ها نهایت احتیاط را داشته و برای حفظ آن‌ها کوشا باشیم.





1402/06/23

دیدگاه‌ها
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف